Beste laadpaal voor thuis met zonnepanelen

Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Een elektrisch voertuig is niet alleen goed voor het milieu, je kan er ook veel geld mee besparen op je brandstofkosten. Zeker als je thuis zonnepanelen hebt, is een elektrische auto een gouden ei. Indien je al zonnepanelen en een elektrische auto hebt, zou de investering in een laadpaal een ‘no brainer’ moeten zijn. Zo kan je je auto niet alleen gemakkelijk, snel en kostenefficiënt opladen; een slimme laadpaal heeft ook nog tal van andere voordelen.

Maar hoe kies je nu welke laadpaal en welke functionaliteiten passen bij jouw noden en op welke technische zaken moet je letten? In dit artikel geven we je enkele tips hoe je de beste laadpaal voor thuis kiest en hoe deze het gebruik van je zonnepanelen kan versterken.. 

 

Wat is belangrijk bij het kiezen van een laadpaal?

Er zijn een aantal factoren die je in overweging moet nemen bij het kiezen van een laadpaal voor thuis met zonnepanelen. Naast de technische vereisten, zijn er ook heel wat functionaliteiten waaruit je kan kiezen. 

Laadvermogen

Het laadvermogen van een laadpaal bepaalt hoe snel je auto opgeladen wordt. Als je een snelle oplaadtijd wilt, is het belangrijk om een laadpaal met een hoog laadvermogen te kiezen. 

Op basis van het laadvermogen kunnen laadpalen worden onderverdeeld in de volgende segmenten:

  • 3,7 kW Laadpalen: Deze zijn vrij zeldzaam en bieden weinig meer vermogen dan een gewoon stopcontact, waardoor het opladen van een auto ongeveer 20 uur duurt.
  • 7,4 kW Laadpalen: Dit is het maximale vermogen voor een enkelfasige aansluiting, waarmee een auto in 10 uur volledig opgeladen kan worden.
  • 22 kW Laadpalen: Hoewel 22 kW de theoretische capaciteit is, kunnen slechts enkele auto's daadwerkelijk met deze snelheid opladen. Meestal is de auto beperkt tot 10 kW, wat betekent dat het ongeveer 7 uur duurt om volledig op te laden.

Type Aansluiting en Hoogspanningsnet

 

Voor thuislaadpalen zijn er twee aansluitingsopties: 1-fase (werkt op 230V) en 3-fase (werkt op 400V). Indien je dacht een 22 kW snellader te laten installeren, dan heb je doorgaans  een 3-fase aansluiting nodig. Maar dan moet je eerst wel enkele technische details kortsluiten. Voor een 3-fase aansluiting heb je 400 volt nodig, en dus een 3-fase aansluiting met nulleider. De meeste nieuwbouwwijken zijn hier intussen op voorzien. In Oudere straten kan een netwerkaanpassing nodig zijn. Je controleert dus best eerst bij de lokale stedenbouwkundige dienst of jouw huis of straat voorzien is van een 3 fase met neuter.

Extra functies

De meeste laadpalen kunnen tegenwoordig voorzien worden van een arsenaal extra functies. Deze functies kunnen het gebruik van de laadpaal comfortabeler of veiliger maken. Bij de meeste laadpalen voor thuis kan je kiezen uit volgende extra’s:
 

  • Timer: Hiermee kun je de laadpaal op een vooraf ingesteld tijdstip starten of stoppen. Dit kan handig zijn om de kosten van je energierekening te verlagen door enkel te laden in de daluren van de energiekost of op de momenten wanneer je zonnepanelen het meest renderen.
     
  • RFID-lezer: Hiermee kun je de laadpaal bedienen met een RFID-kaart of -sleutelhanger. Dit is handig als je meerdere gebruikers hebt.
     
  • App: Met een app kun je de laadpaal op afstand bedienen en controleren.
     
  • Zelfconsumptie optimalisatie: Wanneer je auto in de lader zit, wordt deze consequent met overschot van je opgewekte zonnestroom opgeladen, in plaats van je overschot tijdens de piekuren goedkoop te verkopen aan het net.

 

Naast de standaardopties zijn er twee belangrijke functies die slimme laadpalen bieden, vooral relevant als je een laadpaal zoekt voor gebruik met zonnepanelen. Deze geavanceerde functies zorgen voor optimaal opladen van je auto en maximaliseren het gebruik van elektriciteit in je huis.

Het is belangrijk te weten welke aansluiting je kan leveren voor je laadpaal thuis
Met het V2H gebruik je je elektrische auto als extra thuisbatterij
  • Load balancing
    Load balancing is een techniek die de netwerkbelasting verdeelt om prestaties te verbeteren en storingen te voorkomen. Dit principe zal in de toekomst steeds belangrijker worden om grote netwerkbelasting en black outs te voorkomen nu steeds meer zaken elektrisch worden. Deze methode van verbruikspreiding bespaart je kosten, nu het capaciteitstarief dat hogere pieken in netbelasting bestraft.


    Daarnaast optimaliseert load balancing ook het gebruik van je zonnepanelen en eventuele thuisbatterij. Een laadpaal met load balancing laadt je auto of batterij alleen op bij voldoende capaciteit van zonnepanelen of tegen de laagste netstroomprijzen. Omgekeerd kan het ook stroom terugvoeren naar het net bij overschot wanneer de prijzen het hoogst zijn. Voor zonnepaneelgebruikers is load balancing essentieel voor een weloverwogen laadpaalkeuze. Load balancing is een techniek die de netwerkbelasting verdeelt om prestaties te verbeteren en storingen te voorkomen. Dit principe zal in de toekomst steeds belangrijker worden om grote netwerkbelasting en black outs te voorkomen nu steeds meer zaken elektrisch worden. Deze methode van verbruikspreiding bespaart je kosten, nu het capaciteitstarief dat hogere pieken in netbelasting bestraft.
     
  • Vehicle to Home principe
    Vehicle to Home gaat nog een stap verder. Hierbij kan je door middel van je laadpaal je elektrische wagen ook gaan inschakelen als (extra) thuisbatterij om je woning van stroom te voorzien. Hoewel het principe nog in zijn kinderschoenen staat, biedt het een heleboel extra mogelijkheden voor je stroomvoorziening. Laat je wel goed informeren voor je investeert in deze extra optie bij je laadpaal. Net omdat dit een relatief nieuw principe is, zijn nog niet alle elektrische auto’s uitgerust met dit systeem.

    Vehicle to Grid is ten slotte de meest vergevorderde vorm van energieregulering die een laadpaal kan aanbieden. Dit principe regelt niet enkel de energieverdeling binnenshuis, maar ook de terugvoer naar of aankoop van het net. Zo ben jij altijd zeker van de meest voordelige tarieven. Zo laadt je auto in de winter enkel ‘s nachts en in de daluren om de goedkoopste stroom te garanderen. Die stroom kan je vervolgens ook overdag gebruiken om je huis mee te voorzien wanneer je elektrische wagen ingeplugd blijft. In de zomer wordt het omgekeerde principe toegepast zodat jij steeds tegen de hoogste prijs je overschot terug op het net zet. Zo wordt je auto een volwaardige mobiele thuisbatterij in aanvulling op je groenestroominstallatie. 

Prijs

Last but not least. Uiteraard is ook je budget een bepalende factor in de zoektocht naar jouw ideale laadpaal. Het spreekt voor zich dat een zwaardere laadpaal meer kost en dat je ook voor elke extra functie een meerprijs betaalt. De prijs van een laadpaal voor thuis varieert van ongeveer €300 tot €2.000.

Benieuwd hoeveel een laadpaal bij je thuis zou kosten, met de door jou gekozen extra functies en de gewenste aansluiting en laadkracht?
Vraag hieronder een gratis en volledig vrijblijvende prijsberekening aan.

Belastingvermindering op laadpalen nog tot 31 augustus 2024

Wil je nog genieten van een fiscaal voordeel op de installatie van een laadpaal voor thuis? Stel dat dan niet te lang meer uit. Alle laadpalen die voor 31 augustus 2024 worden geïnstalleerd, hebben namelijk nog recht op een belastingvermindering

Bereken de kostprijs van jouw laadpaal thuis

Ontdek de kost voor de installatie van een thuislaadpaal met Hivolta's calculator. Eenvoudig, snel & efficiënt. Krijg nu gratis advies!

Bereken hoeveel zonnepanelen je nodig hebt voor een optimaal rendement

Op 1 minuut gratis jouw volledige rendementsberekeding! Vul je gegevens zo nauwkeurig mogelijk in, in onze calculator hieronder en we sturen je een rapport op maat.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse
nieuwsbrief en blijf op de hoogte …

© 2023 hivolta